Kontrastnivå Låg-Medel-Hög

Här ett inlägg från Imogen Lamport: Get Your Contrast Levels Right.

Den här bilden är därifrån:contrast levels small

Detta gäller alltså blondiner. Men jag är förvånad över att den mellersta kvinnan är medium – jag skulle gissat på låg, och den tredje kvinnan hade jag gissat på mediumkontrast. Mediumkvinnan har fått sin kontrastnivå utläst utifrån sin hårutväxt och den är ju mörkare, och därför hon blivit en mediumkontrast?

Då önskar vi oss även en lika talande bild för brunetter och rödhåriga.

Ser jag till mig själv skulle jag uppskatta hudtonen till 10, håret till 6 och ögonen till 7 på ljushetsskalan.  Ser att dom tagit med brynen också och mina ligger på 9, bara något steg ”mörkare” än huden dvs inte ”mörka” alls utan väldigt ljusa. Jag skulle säga att min kontrast är medel, men med tredje bilden i beaktande så har jag större kontrast mellan hud och hår än vad hon har och i så fall skulle jag ha hög kontrast. Medel till hög är kanske det rätta. Nej, jag är nog medium trots allt. Den högkontrastiga har mörka ögon och bryn. Mina ögon är mellanljusa till medium beroende på om jag har ljusa eller mörkare kläder på mig.

Ni kan läsa mycket mer om konstrastnivåer på Imogens blogg. Det finns också en massa inspirerande kommentarer till inlägget. Mary Ann, en Vår med mediumkontrast ”med fräknar och guldtoner i håret” skriver att när hon bär ett mönster som stämmer med håret så tycker hon att det passar henne bättre än ett mönster med mycket bakgrund dvs stort avstånd mellan blommorna eller vad det nu är för mönsterformer. ”Jag graviterar alltid mot mönstren som frambringar highlightsen i håret. ”Tror du (Imogen) detta är pga mediumkontrasten eller kanske mer pga själva mönstren?” Då svarar Imogen att det nog är en kombination: ”Ju mer ett tryck, mönster eller en textur liknar dig naturligt, desto bättre ser det ut.”

Jag vill gärna skriva mer om Imogens inlägg senare. Förresten finns också ett inlägg som hon skrivit direkt under och som handlar om Färger som Skär sig (Clashing colors) och det är också läsvärt.

Kommentera

