Skönhetstips från Wellness

”Hur oljar jag håret bäst?”

Nu har jag har läst om håroljor i varenda tidning den sista tiden och hur bra de ska vara för håret, men varje gång jag testar så blir bara håret flottigt och äckligt. Jag har ­provat flera olika märken dessutom! Vad gör jag för fel?

 SVAR: Min spontana tanke är att du tar för mycket olja, då blir håret flottigt och strip­igt i stället för mjukt och glansigt. Det räcker med några droppar! Du ska heller inte ta oljan i hårbotten utan använda det precis som silikon­droppar – på de torra längderna.

Det finns också olika typer av olja, en del är lite kraftigare än andra och passar inte lika bra på vissa hår som till exempel det fina nordiska håret. Moroccan oil har en för fint hår som du kan testa om du inte redan har gjort det. De flesta oljor går att använda både i torrt och fuktigt hår – om du har det i fuktigt hår fungerar det som en inpackning eller en frissbekämpande och värme­­skyddande stylingprodukt och om du har det i torrt hår ger det glans, mjukhet och tämjer frisset. Testa igen är mitt bästa tips!

”Hur vårdar jag mitt blekta hår?”

Jag är impulsiv och ändrar ofta hårfärg. Jag gillar extrema färger som rosa, turkos och grönt  från märket La Riche Directions. Inför varje nytt färgbyte bleker jag bort de sista färgresterna. Finns det något som man kan göra för att ”friska upp” håret förutom att klippa det? Mitt hår är ­redan kort. Jag brukar också få finnar i hår­botten och i hårfästet och undrar om man kan göra något åt det då det är nästan bara där jag får finnar.

Med vänlig hälsning Monica/Regnbågen

SVAR: Kul att du vågar ­testa en massa olika färger! Men allt ditt färgande och blekande sliter dessvärre enormt mycket på håret och det finns inga ”mirakel­metoder” att ta till för att ­håret ska se friskt ut och tåla att bli mixtrat med hela ­tiden. Mitt enda tips är att du gör regelbundna inpackningar och går till frisören då och då för att göra en salongs­inpackning, vilket fräschar upp håret en del. Om finnarna har kommit sedan du började använda den här hårfärgen så kan det bero på den. Många tänker inte på att även huden under håret och vid hårfästet får ta en del stryk när det utsätts för olika starka kemikalier. Försök att ta en paus från färgerna för att se om det blir någon förbättring. Om de inte försvinner bör du ta kontakt med en hudläkare som är duktig på just akne.

”Hjälp, mitt hår är frissigt”

Skönhetsredaktören Petra Weiss svarar på läsarnas frågor om skönhet

Ett tips är att platta topparna för att få mindre frissigt hår.   Ett tips är att platta topparna för att få mindre frissigt hår.
Publicerad: 2013-08-02

”Mitt hår är så otroligt frissigt och torrt”

Mitt hår är så otroligt frissigt och torrt. Jag använder alltid inpackning och balsamsprej, men det ser i alla fall eländigt ut, även nyklippt. Har du några knep? Frissig

SVAR: Testa att ha i några droppar av en återfuktande hårolja, det kan göra susen på torra toppar och spretande strån. Ett annat knep för att få håret att se blankt ut och för att ”hålla ihop” topparna är att använda en plattång. Det kan räcka att dra tången snabbt genom håret. Avsluta med glanssprej.

”Hur blir tunga ögonlock läckra?”

Hur man kan sminka sig läckert trots tunga ögonlock? Det ser så läckert ut med ”djupa” globlinjer – men det är inte riktigt det jag har att tillgå då mina ögon är mer åt det asiatiska hållet, med puffiga ögonlock! Eye-linern försvinner och globlinjen är begravd.

Hälsningar Elinor

Svar: Det finns lite smarta knep som kan ge en illusion av att ögonlocken inte är så tunga. För det första är ett par välformade ögonbryn viktiga, de ger ett lyft till hela ögonpartiet. Du ska också strunta i skimrande skuggor, de förstärker bara ”hänget”.

Det finns en regel som säger att det ska vara ljust på det man vill framhäva och mörkt på det man vill dölja, så en matt dov skugga över hela ögonlocket är snyggt. Tona skuggan uppåt i globen och om du vill få ögonen att se större ut kan du dra ut skuggan någon milimeter utanför ögat. Vill du ha ljus skugga ska du välja en matt, ljus färg och sen gärna lite hightlighter under ögonbrynets mitt, det gör att du ser lite piggare ut. Ös också på med mascara! Lycka till!

”Jag vill slippa mörka ringar”

Jag har jättemörka ringar under ögonen och inget jag gör lyckas dölja dem! Finns det några trick eller nya metoder som man kan testa? Jag börjar bli desperat för jag ser alltid trött och eländig ut.

K

Svar: Jag önskar att jag kunde avslöja världens bästa metod för dig nu, men tyvärr är området under ögonen svårt. Försök har gjorts att lägga in hyaluronsyra under ögonen för att göra huden tjockare och på så sätt hindra att blodkärlen under syns, men det är svårt att få riktigt snyggt och risken är stor att man svullnar upp. Det bästa är nog att täcka det mörka med en riktigt bra, flytande concealer.

Välj en concealer som går i en gul ton eftersom gult täcker blått. Grunda med en bra ögonkräm och applicera concealern med en pensel eller fingertopparna. Dutta in det närmast fransraden. Lägg concealern lätt under hela ögat och använd flera lager om ringarna fortfarande syns. Avsluta med ett lätt svep av ett puder i en ljust gul ton. Mörka ringar uppstår lätt om man sovit eller druckit för lite.

”Ska borsten tvättas?”

Måste man verkligen tvätta sina rougeborstar? Hur ofta i så fall och varför behövs det?

Svar: Ja det behövs faktiskt. Fett från din hud förs ju över till pudret varje gång du använder det. Tvätta dem en gång i veckan med ett  parfymfritt schampo. Ta bara en liten klick och undvik att doppa borstarna för länge i vatten, då kan limmet släppa. Låt torka över natten på en handduk.

”Vill våga bära läppstift”

Jag tycker att det är så svinsnyggt med knallrött läppstift men vågar inte gå ut med det. Jag har testat hemma framför spegeln och tycker att jag ser rätt snygg ut i det men jag tar bort det innan jag går ut. Hur ”vet” jag om jag passar i det?

”Scarlett”

Svar: Klart du vågar! Om du känner dig snygg i det så är du garanterat också det! Du har ingen kompis som är brutalt ärlig som du kan fråga om råd? Smyg i gång det med ett rödare lipgloss om du inte vågar läppstift. Annars finns det en kort ”guide” som du kan gå efter:

Varma hudtoner: Orangerött, varmrött, tomatrött, brunrött, guldiga röda toner, vinrött.

Kalla hudtoner: Rosarött, bäriga röda toner, svartrött, tegelstensrött, blåa toner av rött, plommontoner.

Alla hudtoner: Londonbuss-rött!

et

”Hjälp, jag svettas bort mitt smink”

Hur får jag min makeup att hålla hela dagen när det är varmt och jag blir svettig? Tycker den rinner bort direkt!

Nema

SVAR: Det bästa sättet att få makeupen att sitta snyggt när det är gassande hett är att grunda med en ögonlocksprimer innan du lägger skugga. Använd gärna vattenfast mascara eller Kanebo Sensais ”Mascara 38 grader” som håller bra. Det finns också vattenfasta kajaler och eyeliners.

Undvik tung foundation på sommaren, välj hellre en lätt tonad dagkräm och en flytande concealer om du behöver. Det finns speciella puder som har solskydd i sig och som håller bra, från bland annat Dior, Lancôme, L’Oréal och Clarins. Vill du inte ha solpuder kan du satsa på en krämrouge som sitter snyggt även när du är varm.

Men tänk sparsamt under dagtid och satsa på mer makeup kvällstid.

Kommentera

