Hudfärger med Pantoten-färger

 

http://www.goodgollymissholley.files.wordpress.com/2011/04/warm-autumn-colour-analysis-report-mary-lois-wilson.pdf

http://www.whattowearhowtodress.com/how-to-dress-your-body-structure/how-to-dress-your-full-figure-body/

http://www.whattowearhowtodress.com/wardrobe-personality/

http://hair.lovetoknow.com/Caramel_Hair_Color

Den brasilianska konstnären Angélica Dass katalogiserar mänskliga hudtoner genom att fotografera dem med  Pantone Goe Systemet: ”Humanae project”.attempts to catalog human skin tones by identifying individuals . Se här.  Och här är alla hon hittills fotat.  Human skin tones classified as Pantone colors

Några här ovan. Då hon ju är från Brasilien, kan jag tänka mig att hon fotat sydamerikaner till att börja med. Jag scrollade genom samtliga och alla tycks ha brunorange, persikoorangea eller rosa toner. När jag la min arm över fotona, kunde jag tydligt se min gula underton, att den till och med är olivgul i tonen jämfört med personerna på hennes foton. Jag kunde se hur det kommer sig att jag kan bära olivtoner så bra. Skryyyyt !!! Det är en varm gul ton närmast moss- eller olivgrön , och den framträder jättetydligt i kontast mot de orangea och skära hudfärgerna. I vanliga fall, utan speciell bakgrund, ser min hud ljusvit ut, möjligen med ett rosa stick från underhuden som syns genom det glasaktiga skinnet. Men hyn är synbart ockrafärgad. Hos 12 Blueprints står det att höstens undertoner så har Hösten guld, från rå sienna till guldockra. True Autumn har Bränd sienna. Dark Autumn har Brown Madder. Soft Autumn har guldockra eller kan ha vissa sommar-undertoner dvs Koboltblå, Permanentrosa???, Vårgul. Men dessa borde ju vara mjuk sommar då.

Kommentera

